Опис досвіду


                                              Турбота про здоров'я - це найважливіша
                                               робота педагога. Від життєдіяльності,
                                               бадьорості дітей залежить їх духовне життя,
                світогляд, розумовий розвиток, міцність знань, сили.
                                                                                               В.О Сухомлинський

ВСТУП. 
     На фоні загальноосвітнього стійкого поліпшення здоров’я людей в Україні, що становить пріоритетну національну проблему спостерігається різко виражене зниження показників здоров’я дітей – генофонду і майбутнього української нації. Як відомо, основні пріоритети, мотивації, світогляд та спосіб життя формуються у дитячі та юнацькі роки. Я намагаюсь змалечку прищепити навички дбайливого ставлення до власного здоров’я, сформувати таку поведінку, яка забезпечить збереження і зміцнення здоров’я дітей, підлітків і молоді. Вирішення цієї нагальної проблеми передбачає пошук нових педагогічних технологій, стратегій, адекватних індивідуальним особливостям, віку та соціальному статусу учня. Тому науково – методичною проблемою обрав «Інноваційні підходи до організації і проведення уроків фізичної культури як шлях до формування здоров’язбережувальної компетенції учнів».
  АКТУАЛЬНІСТЬ ПРОБЛЕМИ.
Упровадження інноваційних технологій на уроках фізичної культури з метою навчити учнів застосовувати набуті знання і уміння в конкретних навчальних та життєвих ситуаціях дає змогу відчути учням свою успішність, інтелектуальну спроможність. Реалізація інноваційного підходу до організації і проведення уроків, до навчання учнів дозволяє підняти на якісно новий рівень педагогічний процес, підвищити рівень навчальних досягнень, забезпечує готовність реалізувати особисті якості в індивідуальній чи колективній роботі (в системі ,,учитель – учень”, ,,учень – учень”). Це - інтенсифікація та оптимізація навчального процесу, підвищення ефективності уроку як основної одиниці навчально-виховної діяльності,
 активізація навчальної діяльності учнів на уроках фізичної культури, підвищення інтересу до предмета, можливість розвитку навичок самостійної та спільної діяльності, формування здоров’язбережувальної компетенції учнів.
Основними  завданнями в своїй педагогічній діяльності вважаю:
•  зміцнювати здоров'я та сприяти гармонійному розвитку дитини;
•  формувати свідоме ставлення до здоров'я як найвищої соціальної цінності;
•  сприяти фізичному розвитку дитини;
• впроваджувати методичні підходи до фізичного виховання на основі принципу «рух назустріч природі»;
• здійснювати  моніторинг стану здоров'я учнів, рівня фізичного розвитку та фізкультурно-оздоровчої роботи;
• оцінювати дитину з урахуванням діапазону реальних можливостей;
• використовувати інноваційні здоров’язберігаючі освітні технології та особистісно орієнтований  підхід   до навчання та виховання з метою підвищення інтересу до уроків фізичної культури.
  РЕАЛІЗАЦІЯ ПРОВІДНИХ ПЕДАГОГІЧНИХ ІДЕЙ.
Основною формою навчання та виховання в школі є урок. Найчастіше при проведенні уроків застосовую такі форми і методи:
•  колове тренування (тренування з використанням різного обладнання, спрямоване на розвиток всіх груп м`язів, шляхом послідовного виконання вправ із заданою кількістю повторів і фіксованим відпочинком між підходами );
•  рухливі ігри ( задовольняють потребу організму дитини в русі, сприяють збагаченню її рухового досвіду);
•  робота в малих групах (використовується для вирішення складних завдань у тих випадках, коли завдання вимагає спільної, а не індивідуальної роботи); 
•  робота в парах (учні працюють в парах, виконуючи завдання. Парна робота дозволяє швидко виконати вправи, які в звичайних умовах є часомістким або неможливим);
•  метод аутогенного тренування ( метод психологічного розвантаження та зняття нервового навантаження шляхом частого повторення спеціальних оптимістично-мобілізуючих формул);
 •  створення «ситуації успіху» (це суб'єктивний психічний стан задоволення наслідком своєї фізичної, розумової праці чи моральної напруги);
 •  сюжетно-рольові  ігри  ( у  сюжетно - рольовій грі, творчій за своєю природою, діти самостійно визначають її сюжет та зміст, які зумовлюють основні лінії розгортання гри за певним задумом дітей).
Велику увагу приділяю:
• забезпеченню міжпредметних зв'язків як засобу реалізації компетентнісного підходу до фізичного виховання;
• оцінці діяльності учня не лише за кінцевим результатом, а й за процесом його досягнення;
• узагальненню й систематизації матеріалів про досягнення учнів та їхніх батьків, учителів школи, власного прикладу з метою формування позитивного ставлення до фізичної культури і спорту.
Музичний супровід уроку
В музиці, як відомо, знаходиться величезний здоров’язміцнюючий потенціал. Вона допомагає знімати стреси, стимулювати роботу мозку, підвищити засвоєння, сприяє естетичному вихованню.   Так,  уроки гімнастики при проведенні   вступної та заключної частин часто супроводжуються музичним оформленням, що активізує та організовує учнів до подальшої роботи.
   Найбільша кількість часу в сітці навчальних годин виділяється на уроки, присвячені спортивним іграм –баскетболу та футболу.
 Музика стає гарним помічником у роботі. Поясню даний підхід у навчанні школярів на прикладі однієї з найпоширеніших спортивних ігор - баскетболу.
Розвиваючи такі необхідні школярам якості, як спритність, влучність, швидкість, витривалість, уміння швидко орієнтуватися і приймати рішення в складній, щомиті мінливій ігровій обстановці, баскетбол тим самим робить істотний позитивний вплив і на рішення інших задач фізичного виховання учнів. Велика частина типового уроку звичайно присвячується не особливо привабливої для школярів роботі - багаторазовому одноманітному повторенню обумовлених навчальною програмою загально-розвиваючих, підготовчих і спеціальних вправ, різних видів лову м'яча, найбільш ефективних варіантів його передачі, ведення, кидків у кошик і т.д., без чого неможливо грамотне оволодіння, закріплення й удосконалювання навичок гри в баскетбол. Вільно і невимушено грати діти, звичайно, люблять, а от залучити їх повторювати наполегливо і багаторазово, закріплювати і шліфувати окремі елементи техніки баскетболу в повсякденній, неігровій ситуації без додаткових стимулів виявляється дуже непросто. І от дієву допомогу може зробити музика. У музично стимульовані завдання з баскетболу включають прості або вже освоєні технічні дії, що не мають потреби в спеціальному поясненні і розучуванні, а виконуються відразу ж у міру їхнього показу вчителем, без традиційної втрати часу між вправами на деталізовані усні пояснення.
 Робота в групах
 Всі учасники мають можливість діяти, практикувати, оволодівати  навичками співробітництва, міжособистісного спілкування (зокрема, відпрацювання прийомів активного слухання, прийняття спільного рішення, узгодження різних поглядів). Роботу в групах слід використовувати тоді, коли необхідно розв'язати проблему, з якою важко впоратись індивідуально та коли одним із очікуваних результатів є набуття навичок роботи в команді.
Під час створення груп рекомендується об'єднувати в одній групі учасників із різними рівнями підготовки та досвіду з питання, що розглядається, оскільки в різнорідних групах стимулюється творче мислення, інтенсивний обмін ідеями, проблема може бути розглянута з різних боків.



Ігри та ігрова терапія
Гру традиційно зв’язують з дитинством. Переступаючи шкільний поріг, дитина починає процес навчання. Але ігрова діяльність продовжується, хоча змінюється її характер. Тепер гра допомагає розв’язати  задачі різної важкості, формувати нові необхідні вміння та навички.
     Рухливі ігри відіграють велику роль у вихованні свідомої дисципліни дітей, яка є неодмінною умовою кожної колективної гри. У процесі гри у дітей формуються поняття про норми громадської поведінки, а також виховуються певні культурні навички. Рухливі ігри розвивають фізичний стан дітей, фізичні якості, які розвиває легка атлетика, поширює кругозір дітей, впливає на психологічний стан, виховує морально-вольові якості, сприяє дотриманню дисципліни, розкутості і приносить користь у повсякденному житті.
  Займаючись рухливими іграми діти удосконалюють будову тіла: зміцнюються м'язи спини, верхніх та нижніх кінцівок; корегують поставу, ходу.
Так на уроках фізичної культури в 5 - 6 класах, в яких за мету ставлю формування свідомого ставлення до власного здоров’я, використовую ігрові форми. Наприклад, для формування знань  про позитивний вплив   загартування на підростаючий організм використовую гру «Покажи через танець», під час якої діти не тільки відпрацьовують навички танцювальних рухів, але й на емоційному рівні запам’ятовують, що сонце, повітря та вода є найкращими помічниками при загартуванні. При формуванні знань про необхідність дотримання режиму дня використовую гру «Коли що будеш робити».
Організаційні та методологічні технології                             
 З метою досягнення високої моторної щільності уроку раціонально використовую час, відведений на кожну частину уроку. Особливу увагу приділяю емоційному настрою учнів, тактовно і уміло виправляю помилки допущені учнями, включаю до уроку як ігрові, так і змагальні елементи. Поступове ускладнення  завдань, викликає в учнів бажання долати труднощі, бажання досягти успіхів у виконанні складних завдань. 
В середній ланці школи, в рамках впровадження технології «Лідер», відповідно до якої уроки відведені на вивчення модуля поділяю на типи: «Інструктивно – ознайомчий», «Лабораторна робота», «Сам собі тренер», «Ігровий турнір», «Урок – конкурс», «Урок – лідер», підбираю такі форми та методи роботи, які відповідають в першу чергу вимогам особистісно – орієнтованого підходу та віковим особливостям учнів.
Використання ІКТ
Використання інформаційних комп'ютерних технологій (ІКТ) в позаурочній діяльності і на уроках робить предмет фізична культура сучасним. Складовими частинами ІКТ є електронний, програмний і інформаційний компоненти, спільне функціонування яких дозволяє вирішувати завдання уроку. Не дивлячись на те, що урок фізкультури - це практика, тут є місце і теорії. Вчителеві необхідно знаходити і використовувати такі методи вчення, які дозволили б кожному учневі проявити свою активність, свою творчість, активізувати рухову і пізнавальну діяльність. Сучасні педагогічні технології, а так само використання Інтернет – ресурсів, нових інформаційних технологій, дають можливість педагогові досягти максимальних результатів.
ІКТ дозволяють організувати учбовий процес на новому, вищому рівні, забезпечувати повніше засвоєння учбового матеріалу. Інформаційно комунікативні технології дозволяють вирішити проблему пошуку і зберігання інформації, контролю і управління заняттями фізичною культурою, діагностики стану здоров'я і рівня фізичної підготовленості тих, що займаються.
Використання презентацій на уроках дозволяє детальніше і наочно надавати теоретичний матеріал, що робить процес освіти найбільш ефективним. Цей вигляд роботи може бути використаний при вивченні техніки виконання розучуваних рухів, оскільки за допомогою наочної картинки даний рух можна розбивати не лише на етапи виконання, але і коротші фрагменти і створити правильне представлення рухових дій, що виучуються про техніку.
За допомогою презентації також можна доступно пояснити правила спортивних ігор, тактичні дії гравців, барвисто піднести історичні події, біографії спортсменів. Наявність візуального ряду інформації дозволяє закріпити в пам'яті. Створення флеш-презентацій і відеороликів з комплексами загальнорозвиваючих вправ (зрв) можуть стати помічниками вчителеві.

           ВИСНОВОК
Фізичне виховання – могутній засіб активного впливу на розвиток організму і вдосконалення його функцій. Вчитель фізичної культури постійно здійснює контроль за станом виконання фізичних вправ учнями на уроці, їх дозування, правильність виконання та рівень фізичного навантаження.    На сучасному етапі розвитку загальноосвітньої школи значне місце приділяється впровадженню в навчально-виховний процес здоров’язберігаючих технологій, орієнтованих на перспективу розвитку нетрадиційних форм та систем оздоровлення, що допоможе учням встановити зв’язки з природою, навчитись керувати своїми емоціями, поведінкою, рухами, досягти гармонії між тілом і духом.
    Мета роботи та успіх обраного напрямку роботи, з використанням інноваційних технологій в системі фізичного виховання безперечно залежить від самого вчителя його професіоналізму творчості й майстерності, і безперечно – бажання впроваджувати цей напрямок, розвитку дитини в практику своєї професійної діяльності. 
 Отже, заняття  фізичною культурою  з дітьми можуть бути дуже різноманітними, головне - їх послідовність, систематичність та вірна організація.  При хорошій підготовці  та правильного підходу до його організації учні  не тільки отримають неабияке задоволення, позитивний емоційний настрій, відкриють для себе багато нового та цікавого, пізнаючи світ, але й суттєво зміцнять своє фізичне та психічне здоров’я.

Немає коментарів:

Дописати коментар